Pakjesdiensten staan voor de grootste uitdaging in hun geschiedenis

De thuislevering van goederen bereikt nieuwe piekhoogtes. In Frankrijk stijgt het aantal thuisbezorgingen van levensmiddelen met maar liefst 75 %. Daarnaast groeide de digitale e-commerce het voorbije kwartaal met 15%. 

De thuislevering van goederen bereikt nieuwe piekhoogtes. In Frankrijk stijgt het aantal thuisbezorgingen van levensmiddelen met maar liefst 75 %. Daarnaast groeide de digitale e-commerce het voorbije kwartaal met 15%. Dat zorgt voor pijnlijke cijfers in de klassieke winkeldistributie, vooral bij de kledingwinkels, en verlegt het opnieuw de grenzen in de distributiesector. Pakjesdiensten moeten hun service aanpassen. Wie nu faalt, zal de megasprong na de corona crisis mislopen. Want die sprong komt er. Van alle nieuwe consumenten die nu tegen wil en dank e-commerce ontdekken, zullen een groot deel nooit meer afhaken.

De jonge start up Urbantz volgt de ontwikkelingen bij de pakjesdiensten op de voet. Het bedrijf is gespecialiseerd in kennisverzameling en -verwerking in de distributiesector. Momenteel stellen ze drie belangrijke tendensen vast.

1. Onevenwichtige vraag

Urbantz’s conclusie: het on-demand model was het eerste teken van de snel veranderende economische uitdagingen, maar het nieuwe coronavirus vermenigvuldigde deze uitdagingen. Onevenwicht in vraag en aanbod vereist dat bedrijven beschikken over digitale flexibiliteit, over geautomatiseerde systemen om goederen in wagens te plaatsen en uit te voeren.

2. Exponentiële groei in thuisbezorging

Urbantz’s conclusie: groei in thuisbezorging creëert kansen voor e-commerce en vervoerders, maar alleen als bedrijven snel leveringsplanningssystemen, geautomatiseerde optimalisatie van routing en realtime integraties tussen voorraad- en bezorgbeheersystemen kunnen integreren.

3. Levering ervaring is prioriteit voor retailers en vervoerders

Conclusie van Urbantz: Logistieke leveranciers van allerlei aard kunnen uit deze pandemie komen met meer ervaring en een grotere kennis van de behoeften en verwachtingen van hun klanten. Om een echte zakelijke impact te hebben, moet de klanttevredenheid worden gehandhaafd nadat de situatie is genormaliseerd.

Dat de wereld na de corona crisis niet meer dezelfde zal zijn, is nu al duidelijk.

Bron

Dinsdag 07/04/2020