Wat u online bestelt in tijde van social distancing 

Veel voedsel en hygiëneproducten, weinig kleding of schoonheidsproducten: opgesloten, Europeanen en Noord-Amerikanen consumeren allemaal op vrijwel dezelfde manier, meer en meer online en verwaarlozen hele sectoren van de economie.

Odoo + afbeelding en tekst

 

Veel voedsel en hygiëneproducten, weinig kleding of schoonheidsproducten: opgesloten, Europeanen en Noord-Amerikanen consumeren allemaal op vrijwel dezelfde manier, meer en meer online en verwaarlozen hele sectoren van de economie.

Voedsel eerst

Restaurants en kantines gesloten, kinderen te voeden: de prioriteit voor de aankoop, zowel online als in de winkels, is voedsel. In alle landen "is de groei zeer hoog, en is deze van groot belang voor alles wat er in voorraad is en helpt de frequentie van de bezoeken aan warenhuizen te verminderen", legt Stéphane Charveriat, Senior Associate Director bij de Boston Consulting Group (BCG), uit.

Werk en vermaak

De noodzaak om zich aan te passen was ook van invloed op andere online consumptiemogelijkheden in landen die te maken hebben met opsluiting: de rage voor hygiëneproducten (huishoudelijke producten, hydroalcoholische gel, enz.), massa-orders voor kantoorapparatuur, printers, inktcartridges voor mensen die niet gewend waren om thuis te werken.

Andere benodigdheden: de kinderen bezig houden, voor zichzelf zorgen. Sommige mensen maken gebruik van hun vrije tijd om te koken of te sporten, en het onderzoeksbureau van de NPD-groep heeft een sterke stijging van de verkoop van bordspellen en puzzels vastgesteld in Frankrijk, de belangrijkste Europese markt op dit gebied (578 miljoen euro in 2019). In de Verenigde Staten constateerde de firma ook een toename van de aankoop van boeken, met name schoolboeken en huiswerkbegeleiding vóór 21 maart.

Terug naar normaal?

De deskundigen zijn unaniem: hoe langer de opsluitings- en gezondheidsangst duurt, des te waarschijnlijker zullen deze leiden tot ingrijpende veranderingen in de gewoontes. In Frankrijk, waar het online winkelen minder vergevorderd is dan bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, zouden ze het proces moeten versnellen.

Een deel van de groei van e-commerce houdt verband met de invoering ervan door nieuwe klanten", merkt BCG op. "Dit geldt ook voor oudere consumenten die minder vertrouwd zijn met het Internet. Foxintelligence, dat sinds het begin van de opsluiting een wekelijkse e-commerce barometer heeft gepubliceerd, heeft ook een sterke stijging van de online aankopen opgemerkt door de "Generatie X" (1960-1979), die deze gewoontes na opsluiting zou kunnen behouden


Bron

Dinsdag 21/04/2020