Hoe je verpakkingslogistiek optimaliseren om piek in e-commerce op te vangen?

Verpakkingsspecialist Storopack denkt mee na met zowel starters als mature bedrijven over de optimalisatie van de verpakkingslogistiek om deze zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen in tijden van cornona. 

Verpakkingsspecialist Storopack denkt mee na met zowel starters als mature bedrijven over de optimalisatie van de verpakkingslogistiek om deze zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen in tijden van cornona. 

1. Snel werken

In slechts 10 seconden verpakken? Perfect mogelijk met fixeerverpakking; dit is een kartonnen doos met rekfolie binnenin dat het product stevig fixeert op het kartonnen vlak.

Postdozen met automatische bodem zorgen eveneens voor een snelle montage en hebben een dubbele, volledig dekkende bodem.

Dozen met plakstrips en dekseldozen met zelfklevende sluiting maken dat je geen extra verpakkingsmateriaal nodig hebt, wat tijdbesparend werkt.

Beschermbuffers zoals de FIBI-buffer® zijn op maat van elk product en vermijden keuzestress tijdens piekmomenten.

Ander beschermingsmateriaal zoals AIRmove2 (machine om luchtkussens te fabriceren) en Renatur® (opvulchips) is direct aan de verpakkingstafel ter beschikking. Dit vermijdt onnodig tijdsverlies.

2.  Ergonomisch werken

Basis paktafels zijn een goede tip om met een budgetvriendelijke oplossing efficiënt en productief te werken. Wil je hierin verder gaan, kun je voor een meer gesofisticeerd model kiezen zoals de SMARTline paktafel die voor nog meer efficiëntie zorgt in combinatie met aandacht voor ergonomie.

Wist je dat afrol en snijapparaten gemakkelijk kunnen geïntegreerd worden op de paktafels? Niet alleen ergonomisch, maar ook efficiënt.

Draag ook zorg voor je medewerkers: antivermoeidheidsmatten bevorderen de concentratie en voorkomen ongemak bij staand werk.

3.  Klant centraal

Denk ook aan je klant: er zijn heel wat producten die maken dat klanten met minimaal contact (en dus met minder risico op besmetting) dozen kunnen openen. Voorbeelden hiervan zijn de herbruikbare retourdoos en de boekverpakking met zelfklevende sluiting. Dozen in brievenbusformaat en webshopzakken zorgen er voor dat de pakketjes eenvoudig in de brievenbus kunnen gestoken worden door de koerier.

Probeer in deze vreemde tijden ook aandacht te hebben voor klantenbeleving: wanneer je erin slaagt om van het ‘uitpakmoment’ een topgebeurtenis te maken, scoor je gegarandeerd bij je klant. 

Bron

Dinsdag 5 mai 2020