Verkoop bol.com en Zalando explodeert: “En zij zijn wellicht niet eens de grootste winnaars”

Bol.com verkocht in sommige weken tot drie maal zoveel als anders, Zalando zag de cijfers bij momenten verdubbelen, en ook bij Amazon vlogen de pakketjes in crisistijd buiten. Maar zijn zij ook de grootste winnaars?

Odoo + afbeelding en tekst


De lockdown heeft voor een ongeziene boost in de onlineverkoop gezorgd. Bol.com verkocht in sommige weken tot drie maal zoveel als anders, Zalando zag de cijfers bij momenten verdubbelen, en ook bij Amazon vlogen de pakketjes in crisistijd buiten. Maar zijn zij ook de grootste winnaars? Volgens retailexpert Gino Van Ossel al vast niet.

De e-commercebedrijven komen als winnaars uit deze crisis. Het is een van de conclusies uit een studie van ING België dat gedurende de eerste zes weken van de lockdown miljoenen elektronische betalingen van klanten analyseerde. Amazon, bol.com en Zalando, ook bij ons de drie grootstespelers op de markt van de onlineverkoop, ontvingen van 9 maart totenmet 26 aprilsamen 66 procentméér betalingen van Belgische betaal- en Kredietkaarten.

“De drie platformen waren tijdens de lockdown samen goed voor meer dan 7 miljoen transacties per week, en dan gaat het alleen nog maar over aankopen bij onze klanten”,zegt Peter Van den Houte, hoofdeconoom bij ING.

Gino Van Ossel, professor Retail&Trade Marketing aan Vlerick Business School ontkent niet dat de grote e-commercebedrijven effectief in de afgelopen periode veel meer verkochten maar of zij de grote winnaar zijn daar is hij niet zo zeker over. “Hoe meet je een winnaar? Aan zijn marktaandeel?  In een e-commercemarkt die plots vele malen groter werd, is dat voor heel wat Belgische webshops nog veel meer dan 85 procent gestegen. Ik weet zeker: de onlinemarkt voor fashion is méér dan verdubbeld. Is Zalando dan de winnaar? Schoenen Torfs sprak van een verkoop van maal zes. En ik ben er quasi  eker van dat ook Dreamland en Collishop meer dan een verdubbeling zagen. Vergeet ook de vele kleine spelers niet: lokale elektrohandels, babyspeciaalzaken en de vele zelfstandigen die voorheen nog geen webshop hadden en nu online werkelijk gouden zaken hebben gedaan. De inzet op lokaal kopen heeft volgens mij echt welzijn vruchten afgeworpen.”

“Sommige webshops hebben hun grenzen écht verlegd, verwezenlijkten dingen die ze nooit voor mogelijk achtten”, weet Sofie Geeroms van BeCommerce, de Belgische federatie van webshops.“Andere hebben moeten toegeven die enorme stortvloed aan bestellingen niet aan te kunnen. Met 8.000 bestellingen achterstand is het beter alles stil te leggen, want zo’n situatie waar bij mensen drie weken op hun levering moeten wachten, zorgt toch enkel maar voor ontevreden klanten. Er werden dus ook webshops tijdelijk gesloten, denk aan Collect&Go vanColruyt.”

Bron

Vrijdag 22/05/2020