‘Pas over twee weken zullen we echt meer weten'

Een rondje langs enkele van zijn ZEB-filialen leert CEO Luc Van Mol dat nog niet alle klanten terug zijn. ‘Maar de bezoekers die komen, zijn durvers’, zegt hij. ‘En ze kopen bijna allemaal.’

Odoo + afbeelding en tekst

Het aantal bezoekers ligt nog 25 procent lager dan voor corona, maar de klanten die komen, kopen bijna allemaal. Dat percentage stijgt met 15 procent en compenseert dus de daling van het aantal bezoekers. Het zijn durvers en mensen die echt iets nodig hebben.’ al dus Luc Van Mol CEO van ZEB. 

 

‘Vandaag las ik een studie van McKinsey over landen waar de winkels twee weken geleden al opengingen en ze dus verder staan in het ‘nieuwe normaal’. Dat stelde me wel gerust, maar het blijft spannend. Neem het weekend. We weten dat we in het weekend 50 procent van onze omzet draaien. Hoe zal dat evolueren? Op die vraag kennen we over enkele dagen het antwoord, maar pas over twee weken zullen we echt meer weten.’ Vertelt Van Mol 

 

Volgens de CEO is het belangrijk op zowel korte als lange termijn om te zien hoe ze de e-commerce kunnen laten evolueren. Sinds half maart is die maal vier gegaan. Plus 400 procent dus. Dat is op zich positief, maar het was nooit de grote doel van ZEB om  een belangrijke e-commercespeler te zijn. Dat is minder rendabel dan een fysieke winkel door kosten voor IT, transport en klantenservice. Toch moeten er enkele beslissingen gemaakt worden wat e-commerce  betreft. ‘Welke nieuwe investeringen moeten er gedaan worden? Pre-corona gebeurden enkele handelingen manueel, als plots 15 mensen hetzelfde manuele opzoekwerk moeten doen, moet je bekijken wat je moet automatiseren.’ klinkt het bij de topman van ZEB. 

Bron

Vrijdag 22/05/2020