Iedereen een webshop: hoe snel gaat dat en wat kost dat?

Door de quarantainemaatregelen waren veel winkels lange tijd enkel online bereikbaar. Wie nog geen webshop had, begon er vaak meteen aan.

Odoo + afbeelding en tekst

 

Door de quarantainemaatregelen waren veel winkels lange tijd enkel online bereikbaar. Wie nog geen webshop had, begon er vaak meteen aan.

"We hebben lang moeten wachten op een e-commerceboom", zegt Patrick Marck, de directeur van de federatie voor webbedrijven FeWeb. "De Belgische consument was al twintig jaar online, maar de Belgische ondernemers waren niet klaar voor e-commerce. De coronacrisis heeft hen wakker geschud." Sommige ondernemers wachten nog met hun webwinkel, bij andere kan het niet snel genoeg gaan

Patrick Marck ziet dat een webshop voor kleine winkels nu vaak een overlevingsstrategie is. "Via platforms kunnen ze snel en kostenefficiënt een webshop opzetten om hun business draaiend te houden", zegt hij. Voorbeelden zijn de internationale spelers Shopify en bol.com, en het Belgische Webhero. Wie daar vandaag een account opent, kan morgen vaak al starten.

De verwachting is dat er in het najaar een tweede coronagolf komt. De webontwikkelaars wijzen erop dat winkeliers zich daar met een webshop nu al op moeten voorbereiden. 

  • 6 keer
    meer onlineverkoop noteert Webhero op zijn e-commerceplatform. "De laatste weken is er elke dag meer verkocht dan op Black Friday."

  • 75 procent
    meer onlinewinkels zijn opgezet op het e-commerceplatform Shopify tussen 2 maart en 4 april.

  • 78 procent
    bedraagt de toename van het aantal consumenten dat voor het eerst iets kocht in een winkel op Shopify in de drie weken na 16 maart.

Bron

Vrijdag 22/05/2020