Facebook lanceert nieuw e-commerce-platform


Kmo’s krijgen een gratis webwinkel op Facebook en Instagram. Met dat plan hoopt Facebook-baas Mark Zuckerberg meer advertenties te werven, maar het is ook een schot voor de boeg van Amazon.

Odoo + afbeelding en tekst

In een live video lanceert Topman van Facebook Mark Zuckerberg dinsdag avond Facebook Shops.  Met dit nieuw initiatief zullen KMO’s in staat zijn gratis een webshop te starten op Facebook en Instagram.

Kleine organisaties zullen een webwinkel kunnen bouwen die dan beschikbaar is op Facebook en Instagram, en op termijn ook op Facebook Messenger en Whatsapp. Facebook-gebruikers zullen de spullen kunnen kopen zonder Facebook te verlaten.

Bedrijven hoeven niet te betalen voor zo’n webwinkel, maar Facebook hoopt eraan te verdienen doordat webwinkels (nog) meer zullen adverteren op het sociale netwerk. Vanuit zo’n advertentie zul je immers voortaan onmiddellijk kunnen kopen.

Als extra lokmiddel belooft Facebook kleine webwinkels mogelijkheden die ze op hun eigen website meestal niet hebben. Zo kan een webwinkel aan mannen meteen mannenkleding tonen, omdat gebruikers al ingelogd zijn op het sociale netwerk. Via augmented reality zul je kunnen zien hoe een bril eruit zou zien op je gezicht, of een kast in je woonkamer. En Facebook ontwikkelt ook artificiële intelligentie die automatisch detecteert welk product er in een bepaalde foto of video wordt getoond.

De logistiek van de elektronische handel trekt Facebook niet naar zich toe. Daarvoor gaat het samenwerken met bestaande bedrijven zoals het Canadese bedrijf Shopify.

Bron

Vrijdag 22/05/2020