NLW2210(NL) | BeCommerce

 De Aldi van de schoenenbranche



Er zijn 143 winkels, waar het hele gezin terecht kan voor scherp geprijsde schoenen. In het boekjaar 2019 boekte de Belgische Van Haren-tak een omzet van 13,8 miljoen euro met 84 werknemers. 

Van Haren de Nederlandse budgetketen, die sinds 1985 in handen van de Duitse Deichmann-groep is, kwam in april 2017 naar Vlaanderen. Aalst kreeg de primeur. In Nederland is Van Haren al ruim negentig jaar actief met een winkelformule. Er zijn 143 winkels, waar het hele gezin terecht kan voor scherp geprijsde schoenen. In het boekjaar 2019 boekte de Belgische Van Haren-tak een omzet van 13,8 miljoen euro met 84 werknemers. De aanloopverliezen liepen na drie jaar op tot 6,5 miljoen euro. Ook de sneakerketen Snipes is een onderdeel van Deichmann. In ons land zijn er een vijftiental filialen, die 17 miljoen euro omzet draaien met zeventig medewerkers.


Welke Brantano-winkels Van Haren overneemt en hoeveel medewerkers er worden aangeworven, was bij het ter perse gaan nog niet bekend. "De details van de overname worden in de komende periode verder uitgewerkt", laat een woordvoerder van Van Haren Schoenen weten. Ondertussen probeert het veilinghuis Moyersoen de omvangrijke Brantano-stock coronaproof uit te verkopen tegen een monsterkorting van 75 procent.



Heinrich Deichmann versnelde de internationale expansie en begon in 2000 als een van de eerste schoenenretailers met een webshop. E-commerce is bij Deichmann goed voor bijna 10 procent van de wereldwijde omzet. De Duitse groep is online present met veertig webshops en vier marktplaatsen. De e-commercepoot moet concurreren met giganten zoals Amazon en Zalando. Volgens Heinrich Deichmann zijn de webshops rendabel en groeien ze met dubbele cijfers. Maar hij gelooft rotsvast dat consumenten ook binnen veertig jaar nog in fysieke winkels schoenen zullen kopen. "De toekomst is gelegen in de combinatie van beide kanalen. Als een paar schoenen in de winkel niet voorradig is, kun je ze online bestellen, en omgekeerd kun je de onlineretours afgeven in de winkel. We zetten in op alle kanalen. Omnichannel is de toekomst."

In Duitsland zijn er weinig blinde vlekken, maar internationaal is er nog veel groeipotentieel' Heinrich Deichmann


Sinds deze zomer is Samuel Deichmann (27), de zoon van de CEO, verantwoordelijk voor de digitale innovatie in de familieonderneming. Daarmee is ook de vierde generatie van de oprichtersfamilie aan de slag in het schoenenbedrijf.




Bron

04/09/2020