NLW225(NL) | BeCommerce

De barometer van het herstel: e-commerce, de reddingsplank waarop gesurft wordt


Terwijl de fysieke winkels tijdens de opsluiting sloten boomde de online verkoop. En niet allen voor de e-commerce-giganten, zoals Amazon of Bol.com, die hebben geprofiteerd van dit 'Covid-effect' op computer- en smartphonewinkelen.

 

Terwijl de fysieke winkels tijdens de opsluiting sloten boomde de online verkoop. En niet allen voor de e-commerce-giganten, zoals Amazon of Bol.com, die hebben geprofiteerd van dit 'Covid-effect' op computer- en smartphonewinkelen. "De webwinkels van Dreamland, Dreambaby en Collishop ontvingen maar liefst 600% meer bestellingen dan in dezelfde periode vorig jaar," zegt Nathalie Roisin, woordvoerder van de Coruyt Group. Dat is veel meer dan tijdens de Sinterklaasperiode, waar we ons ruim van tevoren op voorbereiden" Veel andere Belgische winkeliers plaatsten record-online bestellingen, waaronder de mode-industrie, die het goed doet op het net, maar ondanks de verkoop in de fysieke winkels is ingestort. De dameskledingketen Bel&Bo zag zijn online verkoopaandeel op één punt verdrievoudigd - van 4% naar 12% van de totale omzet tijdens de lockdown, gevolgd door een daling naar 8%. Hetzelfde geldt voor JBC. Torfs, een bekende schoenmaker in Vlaanderen, heeft sinds medio maart een stijging van 50% van de online omzet geboekt en onze intrede in een nieuwe dagkrant. En in ander consumptiegedrag, dat dit najaar nog steeds sterk aanwezig is.


Kortom, "de e-commerce heeft in België een enorme versnelling doorgemaakt, terwijl de fysieke distributie het erg moeilijk heeft om zichzelf opnieuw uit te vinden", zoals Gino Van Ossel, professor in de handel aan de Vlerick Business School, samenvat. Dit zal volgens de expert leiden tot een snellere voortzetting van een beweging die vóór de gezondheidscrisis begon: minder winkels, met minder oppervlakte per winkel, terwijl de groei van het online winkelen zal doorgaan.


Complementair kanaal

Het is echter niet noodzakelijkerwijs een kwestie van het opgeven van de fysieke handel om zich in de armen van zijn online tegenhanger te storten. "We moeten stoppen met het zien van online als een vijand van de fysieke handel. De twee kanalen zijn perfect complementair", benadrukt Sofie Geeroms, directeur van BeCommerce, een vereniging die e-commerce in België promoot. "De consumenten zullen in het weekend met plezier naar de winkels gaan om de producten te zien en aan te raken. Maar vandaag de dag is het zeker: ze zijn ook op zoek naar een online winkelervaring.


Maar pas op voor de naïviteit! Er is gezegd dat om in de elektronische handel te komen, investeringen nodig zijn. Maar ook tijd. "Omdat het gaat om training in digitale technieken en het creëren van verkeer naar uw online shop", waarschuwt Sofie Geeroms. U moet ook zorgen voor de logistiek, ook al kunt u rekenen op de hulp van leveringsdiensten. Kortom, e-commerce is een vak apart, met niet te onderschatten regels en beperkingen. Dat is waarom ,,het moeilijk is om het fysieke en het online te combineren," erkent Clarisse Ramakers, adviseur aan 



 Bron

04/09/2020