NLW226(NL) | BeCommerce

TikTok gebruikers maken pro-China-video's, metde hoop bereik te verbeteren

De voornamelijk jonge gebruikers van TikTtok pikten al snel in op deze trend. Populaire tags voor deze trend: “ilovechina” of “noticemexijingping. De app die reeds heel populair was kreeg in April nog een extra boost. 


 

 

De Texaanse liedjesschrijver TJ Asaday bereikte in april  TikTok-sterrendom door een video dat hij postte op TikTok waarin hij voor de Chinese vlag staat met het Chinese volkslied op de achtergrond. In de video dat slechts 13 seconden duurt noemt de 23-jarige de Chinese leider "mijn president". 

De voornamelijk jonge gebruikers van TikTtok pikten al snel in op deze trend. Populaire tags voor deze trend: “ilovechina” of “noticemexijingping. De app die reeds heel populair was kreeg in April nog een extra boost. 

Verschillende gebruikers die door The Wall Street Journal zijn gecontacteerd, zeggen dat ze het doen omdat ze denken dat de video's hen kunnen helpen om een publiek op de app te bouwen. Voor sommigen kan populariteit leiden tot reclamepartnerschappen, hoewel velen gewoon een grotere persoonlijke aanhang willen. Zij gaan ervan uit dat TikTok - hoofdkwartier Bytedance Ltd., Beijing- hun inhoud op grotere schaal zal promoten als het China bevalt. Anderen meenden slechts te willen spooten met China.

Bytedance verwierp de theorie dat de app pro-China-inhoud beloont. Een woordvoerder van het bedrijf noemde het idee "belachelijk" en verwees naar de pro-China videotrend als "gewoon meer sfeer op de app".

Jana Pugsley, een studente aan de Universiteit van Pennsylvania, kwam de nieuwe trend op TikTok tegen en besloot het zelf te proberen, omdat ze vond dat de app haar content dat thema’s zoals seksualiteit en racisme aankaart gewoonlijk onder bedwang hield. Ze zag haar views reeds enkele maanden dalen. 

Na het posten van de pro-China video waarin ze de chinese staadshoofd “my boy Xi Jinping” noemde en de communistische partij toejuichte, hield ze de vooruitgang van haar pagina in een dagboek bij. En al na drie dagen kon ze een opmerkelijke stijging waarnemen. Echter beweert TikTok geen invloed te hebben gehad op de kijkercijfers van Pugsley. 

Vorig jaar lanceerde de VS een nationale veiligheidsbeoordeling van de app, na zorgen van Amerikaanse  senatoren die beweerde dat de app inhoud zou censureren in opdracht van Peking. In de media wordt beweerd dat TikTok video's verwijdert die politiek gevoelig liggen in China, met inbegrip van de video's die betrekking hebben op pro-democratische protesten in Hongkong. Deze geruchten worden ontkend door de app. 

Meer recentelijk heeft TikTok voormalig Disney executive Kevin Mayer ingehuurd als zijn chief executive en plannen overwogen om een apart wereldwijd hoofdkwartier buiten China op te zetten. 

Veel pro-China-manoeuvres  lijken gericht te zijn op het bespelen van de algoritmen en content-review systemen van de app, waarvan gebruikers zeggen dat ze ondoorzichtig zijn - een veelgehoorde klacht op social media-platformen. Sommige gebruikers zeggen dat ze proberen om de  "Shadow bans" te omzeilen, waarbij platformen de verspreiding van bepaalde berichten stilletjes beperken.

Het bedrijf zei dat het niet deed aan het zogezegde "shadow banning" die gebaseerd zijn op factoren zoals politieke standpunten of seksuele geaardheid, hoewel het bepaalde inhoud kan beperken van het bereiken van TikToks homepage als het wordt beschouwd als ongeschikt voor een algemeen publiek, terwijl het nog steeds in overeenstemming is met de communautaire richtlijnen, zoals een video van een grafische medische procedure. Gebruikers die proactief naar deze video's zoeken, kunnen ze nog steeds vinden. Wanneer inhoud duidelijk in strijd is met de richtlijnen - inclusief pornografie en geweld - kan het video's verbieden en de gebruikers informeren.

Het bedrijf zei onlangs ook dat het een "transparantiecentrum" in Los Angeles opende om buitenstaanders te laten zien hoe teams bij het bedrijf inhoud op de app beheren.

Sociale-mediabedrijven hebben goede redenen om niet te onthullen hoe hun algoritmes werken: Ze willen niet te veel informatie geven aan spammers en andere partijen met slechte bedoelingen , zegt Mark MacCarthy, een senior fellow van Georgetown University's Institute for Technology Law and Policy. Maar dat gebrek aan transparantie maakt het ook moeilijk om geruchten onder gebruikers zelf over factoren op het werk te verdrijven.

Eind mei trok TikTok gebruikerskritiek aan toen berichten voor "Black Lives Matter" en George Floyd, wiens dood onder politiebewaring tot onrust heeft geleid, geen tot weinig bereik vertoonden. TikTok verontschuldigde zich en zei dat het hashtag probleem te wijten was aan een "technische storing". 

"Informatie is de manier om geruchten te bestrijden," zei Mr. MacCarthy. Sociale-mediabedrijven hebben "gewoonweg de geruchten ontkend, en in de huidige omgeving is dat voor veel mensen gewoon niet overtuigend".

Op TikTok blijft het vermoeden bestaan dat de app pro-China materiaal begunstigt, zelfs onder gebruikers die geen noemenswaardige invloed op hun aanhang zagen na het plaatsen van sarcastische video's gevuld met lof voor het land.

Calvin So, 18 jaar, die vorig jaar naar de VS emigreerde vanuit Hong Kong, zei dat hij vond dat er specifieke eisen moesten worden gesteld aan pro-China video's om een schaduwverbod op te heffen, zoals het zeggen van een bepaalde zin of het spreken van Mandarijn.


Bron

Vrijdag 29/05/2020