NLW227(NL) | BeCommerce

 Lego verkoopt meer speelgoed dankzij lockdown

De Deense speelgoedfabrikant Lego profiteerde dit voorjaar van de lockdown die gezinnen wereldwijd thuishield.

Odoo + afbeelding en tekst

 

De Deense speelgoedfabrikant Lego profiteerde dit voorjaar van de lockdown die gezinnen wereldwijd thuishield.

Dankzij de webwinkel krikte Lego zowel de omzet als de winst op in West-Europa, Azië en de Verenigde Staten. Ook de introductie van nieuw speelgoed, zoals Monkie Kid in China, droeg bij aan de groei. Ongeveer 85 procent van alle speelgoed wordt gemaakt in China, maar de vertraging van de productie in dat land zat het bedrijf nauwelijks in de weg.

Krimpende markt

Terwijl Lego jaren uit de mode leek, maar nu aan een comeback bezig is, heeft de rest van de markt het lastig. De Amerikaanse concurrenten Mattel, de maker van Barbie, en Hasbro, bekend van de speelgoedpoppen van G.I. Joe en Star Wars, moeten moeite doen om de aandacht van kinderen te trekken. De speelgoedfabrikanten ondervinden hevige concurrentie van Amazon en Apple, die ook digitale apparaten voor kinderen ontwikkelen.

Lego onttrekt zich naar eigen zeggen aan de malaise door fors in te zetten op e-commerce. 'Dat betaalt zich nu uit', zegt topman Niels Christiansen tegen de Britse zakenkrant Financial Times. Hij noemt Lego's onafhankelijkheid van fysieke winkels de succesfactor. Ook de uitbreiding van het assortiment speelt volgens hem een positieve rol.



Bron

04/09/2020