NLW302 | BeCommerce

België blijkt e-commerce-kampioen


Volgens de jaarlijkse Barometer van de Informatiemaatschappij van de FOD Economie blijkt dat Belgische bedrijven in 2019 een derde (32,6 procent) van hun omzet haalden uit online verkoop.


Odoo + afbeelding en tekst
Volgens de jaarlijkse Barometer van de Informatiemaatschappij van de FOD Economie blijkt dat Belgische bedrijven in 2019 een derde (32,6 procent) van hun omzet haalden uit online verkoop.

Dit is een opvallend resultaat omdat Belgische bedrijven het beter doen dan de bedrijven in buurlanden als Frankrijk (22 procent), Duitsland (15,1 procent) en Nederland (14,9 procent). FOD Economie verklaart: de zeer goede connectiviteit in ons land, met performante netwerken en een bijna volledige dekking van de bevolking’.

Een ander reden voor de hoge Belgische score is dat naast online aankopen door de consument, ook wordt gekeken naar online business to business en business to government transacties. Deze zijn met 80 procent van het totaal goed voor het grootste deel van alle online transacties in ons land.

De waarde van online verkoop tussen verschillende landen vergelijken is een moeilijk opdracht volgens experts. ‘Het is zelfs praktisch onmogelijk, om de simpele reden dat het Europees statistiekbureau Eurostat nog geen geharmoniseerde cijfers bijhoudt van de werkelijke waarde van alle online transacties’, zegt Sofie Geeroms, ­directeur van Becommerce.

Het hiaat van de Barometer wordt opgevuld door een enquêteonderzoek, onder coördinatie van Eurostat. Dit jaar werd de vragenlijst volgens FOD Economie ingevuld door iets minder dan de helft (45 procent) van de representatieve steekproef van 7.500 Belgische bedrijven.




Bron

11/12/2020