Belg blijft massaal online kopen: 170 miljoen aankopen goed voor 14,7 miljard euro in 2022
Opmerkelijke groeicijfers
Diensten leveren grootste bijdrage
“We stellen vast dat deze categorieën in een opwaartse beweging zitten. Ook de cijfers van het laatste kwartaal van 2022 bevestigen dit. De top 3 categorieën groeien allemaal ten opzichte van dezelfde periode in het jaar voordien” gaat Greet Dekocker verder. “Als we naar de trends van de voorbije jaren kijken, dan zien we dat er nog ruimte voor groei is. Zo zit bv voorlopig alleen de categorie pakketreizen op hetzelfde niveau dan voor de coronacrisis.”
Meeste productcategorieën blijven groeien
Binnen het ‘product’ segment is de top 3 van 2022 in uitgaven dezelfde als die van 2021: kleding (22%), voeding & aanverwante boodschappen (15%) en schoenen & accessoires (11%). Categorieën die het - omwille van de omstandigheden tijdens de coronaperiode in 2020 - goed deden, noteren nu een daling. Denk daarbij bv aan computers & accessoires, huishoud toestellen of speelgoed.
Online aandeel stabiel
In het vierde kwartaal van 2022 werden 45,7 miljoen online aankopen afgerond. Dit vertegenwoordigt 12% van alle aankopen binnen de totale markt. Dat is evenveel als in coronajaar 2020.Daar waar de verwachtingen er leken op te wijzen dat consumenten na de coronacrisis massaal terug 'offline' zouden shoppen, geven de cijfers weer dat dit niet zo is. Het aandeel van online aankopen ten opzichte van de totale markt schommelde tussen 12,4% in Q4 2021 en 12% in Q4 2022. Er heerst dus duidelijk een stabiele trend.
“ De resultaten van de BeCommerce MarketMonitor tonen aan dat online aankopen hun plek gevonden hebben in de totale markt. De Belgische consument geeft ook duidelijk aan dat hij vertrouwen heeft in online shoppen . Bijna 9 op de 10 online shoppers zeggen ook eind 2022 opnieuw tevreden te zijn over online shopping ” besluit Greet Dekocker. “ Dit zijn belangrijke signalen, zowel voor de sector als voor de consument. Als sectorvereniging zetten we volop in op het creëren van een vertrouwensband tussen beide. Ze vinden elkaar steeds vaker en beter. Dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen .”
Over BeCommerce/SafeShops.be
De nieuwe associatie richt zich op het stimuleren van de Belgische e-commerce en digitale economie. Haar doel is enerzijds het verhogen van het consumentenvertrouwen in online shoppen door de online klant te informeren dat digitale handel op een veilige, betrouwbare & duurzame manier kan. Anderzijds reikt ze webshops een kader aan om op de ‘juiste’ manier met hun consument of bedrijfsklant te handelen en hen te ondersteunen en te begeleiden in hun groei.
* BeCommerce Market Monitor is een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK in opdracht van BeCommerce met de steun van de Nationale Loterij en FedEx.