PB BCMM: Belg verkiest reizen boven luxeproducten | BeCommerce

BeCommerce Market Monitor: Belg verkiest reizen boven luxeproducten 

De Belg spendeert 3,6 miljard euro online in derde kwartaal 2023, goed voor een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

Brussel, 10 januari 2022 – E-commerce blijft een positieve trend vertonen. Van januari tot en met september 2022 gaf de Belg 10,8 miljard euro uit online, dat is een stijging van 23 procent tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Dat blijkt uit De BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van de Nationale Loterij & FedEx. De onzekerheid bij de consument laat zich echter wel voelen in de producten en diensten die de Belg online koopt. Waar essentiële producten een stijging vertonen, stagneert de aankoop van luxeproducten, zoals speelgoed, kleding en household electronics. De uitzondering op de regel zijn pakketreizen, vliegtuigtickets en accomodaties. “De Belg verkoos dit derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten, wellicht is hier ook sprake van een ‘inhaalmanoeuvre’ na de strengere maatregelen van 2020 en 2021 voor reizen en evenementen”, aldus Viktor Nuytten, Communication Manager bij BeCommerce.  

Belg spendeert 3,6 miljard euro online

Ook in dit derde kwartaal van 2022 wint e-commerce aan populariteit. Met 3,6 miljard euro stijgen de online uitgaven met 12 procent tegenover dezelfde periode van vorig jaar, toen dat nog maar 3,2 miljard was. Deze groei is opnieuw voornamelijk te merken in de dienstensector. Er werd dit kwartaal maar liefst 1,7 miljard uitgegeven aan diensten vs 1,4 miljard in 2021. Hiermee noteren we een stijging van 16 procent. 6,9 miljoen Belgen shopten dit derde kwartaal van 2022 online, het aantal shoppers daalt hiermee wel zeer lichtjes in vergelijking met vorig jaar (-2 procent). Zij waren samen goed voor 40,9 miljoen online aankopen, wat opnieuw vrij stabiel is tegenover vorig jaar (+0 procent). Gemiddeld werd er €525 uitgegeven per online shopper aan online aankopen, terwijl dat in dezelfde periode van vorig jaar nog maar €462 was, dit komt overeen met een stijging van 14 procent. 

Liever reizen dan luxe

Wanneer we kijken naar het aandeel van de diensten binnen het totaal aantal online uitgaven, lijkt het erop dat de groei in deze sector aan het stagneren is. Met 1,7 miljard euro ging 46 procent van alle online uitgaven dit derde kwartaal naar diensten, terwijl dit aandeel in dezelfde periode vorig jaar ook al 45 procent bedroeg. Binnen deze dienstensector gebeurde 68 procent van alle uitgaven online. We noteren dezelfde top 3 van categorieën met het grootste aandeel online uitgaven als in het tweede kwartaal van vorig jaar: op nummer 1 vinden we “Losse vliegtuigtickets en accommodaties’. Binnen deze categorie werd 88 procent van alle uitgaven online gespendeerd. Binnen “tickets voor attracties en events” gebeurde 79 procent van alle uitgaven online, dit is goed voor een tweede plaats. Op nummer 3 vinden we opnieuw “Pakketreizen” met 68 procent van de online bestedingen. De sterkste groei werd dit kwartaal gerealiseerd door “Telecom”. 36 procent van alle uitgaven binnen deze categorie gebeurde online (vs 29% in Q3 2021). Hiermee steeg het aandeel 23 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar

“De Belg boet in op luxe vanwege de inflatie en maakt in zijn aankopen een zeer duidelijke shift naar de essentials”, ziet Viktor Nuytten, Communication Manager bij BeCommerce. “We zien echter dat mensen niet inboeten op de dienstensector. De consument kiest resoluut voor ervaringen in plaats van luxeproducten. Vooral de reizen stonden heel sterk. Per aankoop spendeert de Belg gemiddeld 799 euro aan pakketreizen en 384 euro aan reizen (vliegtuigtickets en accommodatie) buiten een pakket.”

Bancontact online blijft populairste betaalmiddel  

Bancontact online blijft het meest gebruikte betaalmiddel. 56 procent van de online shoppers gaf aan dit kwartaal minstens één keer Bancontact online gebruikt te hebben. 52 procent van alle online aankopen en 43 procent van alle online uitgaven werden gedaan met Bancontact. Net als vorig jaar bekleedt de kredietkaart de tweede plaats, met 17 procent van alle online aankopen, en 30 procent van alle online uitgaven. 34 procent van de online shoppers gebruikte de kredietkaart minstens één keer voor een online aankoop. PayPal blijft met 12 procent van alle online aankopen en 10 procent van alle online uitgaven op de derde plaats staan. Het aantal gebruikers van PayPal daalde wel van 30 procent in Q3 2021 naar 27 procent in dit derde kwartaal van 2022. 

“Dat Bancontact blijft stijgen is een positief verhaal voor de Belgische handelaars. We zien dat de Belg vaker Bancontact gebruikt voor aankopen in het binnenland en kredietkaart voor aankopen over de grens. Het succes van Bancontact is dus een positieve indicatie voor de Belgische handelaars” , aldus Viktor Nuytten. 

Populariteit van smartphone als betaalmiddel groeit verder 

Online shoppers gebruiken de laptop nog steeds het vaakst om online te betalen. Het toestel werd door de helft van de online shoppers minstens één keer gebruikt, en 36 procent (vs 37 procent in Q3 2021) van alle online aankopen en 43 procent (vs 44% in Q3 2021) van alle online uitgaven werden via laptop gedaan. De smartphone wint wel aan populariteit en werd door 42 procent van de shoppers minstens één keer gebruikt voor een online aankoop. 29 procent van alle online aankopen (vs 24 procent in Q3 2021) en 20 procent van alle online uitgaven (vs 17 procent in Q3 2021) werden met de smartphone gedaan. De desktop is goed voor 23 procent van alle online aankopen (vs. 26 procent in Q3 2021) en 26 procent van alle online bestedingen (vs. 27 procent in Q3 2021). 26 procent van de online shoppers gaf aan dit toestel minstens één keer gebruikt te hebben voor een online aankoop. 

Online shoppers tevreden

Bijna 9 op 10 shoppers zijn in dit derde kwartaal van 2022 opnieuw tevreden over het online shoppen. De belangrijkste redenen om al dan niet online te shoppen, blijven dezelfde. Het gemak om van thuis te bestellen blijft voor 4 op 10 shoppers de voornaamste reden. Tijdsbesparing blijft een belangrijke reden voor 35 procent van de shoppers. Verzendkosten blijven de grootste drempel, en wordt door 4 op 10 aangehaald. Het verliest wel aan belang in vergelijking met Q3 2021 toen nog 45 procent van de consumenten dit als reden noemde. 41 procent van de respondenten ziet het gebrek aan contact met het product als belangrijk nadeel. 

Over BeCommerce

BeCommerce is de Belgische vzw die ondernemingen, actief op de Belgische markt in de digitale handel, samenbrengt. BeCommerce draagt bij tot het consumentenvertrouwen in de e-commerce door het verstrekken van een formeel vertrouwenskeurmerk aan webshops. Dankzij de certificatie, de security scans, de consumentenratings en beoordelingen van e-commercewebsites bouwt BeCommerce mee aan de groei van de sector.

BeCommerce brengt deze doelstellingen eveneens in de praktijk via bewustmakings-, informatie-, kennis- en onderzoeksprojecten en het ontwikkelen van een eigen Trustmark gedragscode. Bovendien draagt BeCommerce bij tot de creatie van een gunstig economisch en politiek klimaat voor de sector. In het bijzonder ijvert zij voor de opheffing van elke reglementaire beperking die de competitiviteit van de digitale handel met inbegrip van de verkoop op afstand en de verdere ontwikkeling ervan afremt in België.

Zij telt onder haar leden en partners voornamelijk webwinkels en bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector en de verkoop op afstand, alsmede bedrijven die diensten leveren in de logistiek, betaling en IT.

Over de BeCommerce Market Monitor

In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische e-commerce consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een unieke combinatie van verschillende databronnen: continue consumenten datatracking, aangevuld met continue Retail panels en additioneel consumentenonderzoek onder 4000 consumenten per kwartaal. Binnen de definitie van de totale online-markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Aan de hand van de 20 vastgestelde marktsegmenten wordt een onderscheid gemaakt tussen producten en diensten.

B2C aankopen van producten en diensten worden gedekt in de BeCommerce Market Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.

Be Commerce is de opdrachtgever van dit grootschalig onderzoek. De BeCommerce Market Monitor wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt dankzij de Nationale Loterij en FedEx.Inoopa S.A. is een Belgisch bedrijf uit Luik dat in maart 2016 is opgericht door Jean-Pol Boone en Jean-Noël Chamart. Met de echt unieke tool kunnen automatische rapporten aangemaakt worden waarmee men kan weten of een bedrijf er belang bij heeft om met e-commerce te beginnen, terwijl ook concrete pistes voorgeschoteld worden om de digitale overstap te maken. Van winkelier tot grote KMO, met Inoopa kan men de slaagkansen van elke business in de e-commerce beoordelen, en geval per geval legt de tool uit hoe men waarde kan genereren. Inoopa stoelt op een geavanceerd algoritme, gebaseerd op statistische gegevens afkomstig van 2000 bronnen (Ipsos, Forrester, GfK, NIelsen, enz.).