Persbericht: E-commerce: Belg gaf in eerste helft 2021 meer uit dan vorig jaar | BeCommerce

E-commerce: Belg gaf in eerste helft 2021 meer uit dan vorig jaar


Brussel, 14 september 2021 – Online shopping blijft groeien, dat blijkt uit de Market Monitor van BeCommerce. Tijdens de eerste helft van dit jaar spendeerden de Belgen 5,56 miljard euro aan e-commerce. Dat is meer dan dezelfde periode vorig wanneer er 5,1 miljard euro werd uitgegeven door de Belg. “Een indrukwekkende stijging”, besluit Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “We merken al enkele jaren dat steeds meer consumenten hun weg vinden naar het online shoppen. De coronapandemie en de bijbehorende sluiting van fysieke winkels zorgde voor een extra boost. Het is fijn om te zien dat die trend zich blijft doorzetten nu het gewone leven opnieuw op gang komt. Zo ging het laatste kwartaal 37% van alle online uitgaven naar diensten - zoals reizen en evenementen. Kortom, de Belg blijft vertrouwen hebben in de Belgische webshops. 

5,56 miljard euro aan online uitgaven

Tijdens de eerste helft van 2021 is er 5,56 miljard euro uitgegeven aan e-commerce door de Belg. Dit is meer dan diezelfde periode in 2020 toen dit nog op 5,1 miljard euro kwam. Het gemak van thuis te bestellen blijft de belangrijkste reden om online te shoppen volgens de respondenten. Al blijven de verzendkosten de belangrijkste drempel om online te shoppen voor maar liefst de helft van de consumenten. 


Wat opvalt is dat het afgelopen kwartaal vooral de grote huishoudmiddelen terug in de winkel gekocht werden. Voor alle andere producten blijft het consumentenvertrouwen zeer sterk. De sterkste stijger in online aandeel voor uitgaven tijdens het tweede kwartaal van 2021 is de categorie Food/Nearfood (voedingsproducten, huishoudproducten, dierenvoeding…) met een stijging van +51% vergeleken met diezelfde periode vorig jaar. Ondanks die groei, blijft het aandeel nog steeds beperkt: 2% van alle uitgaven gebeurden online in Q2 2020 in vergelijking met 4% van alle uitgaven in Q2 2021.


“Het heeft even geduurd maar de Belg vindt ondertussen ook op vlak van voedingsproducten zijn weg naar de webshop”, verduidelijkt Sofie Geeroms. “Desalniettemin is er binnen deze categorie nog enorm veel groeipotentieel. Vergeleken met andere Europese landen hinken de Belgische voedingswinkel hier nog wat achterop.”


Diensten zoals reizen of evenementen met stip op eerste plaats 

37% van alle online uitgaven gingen terug naar diensten - zoals reizen en evenementen - goed voor 40 miljoen online aankopen of een totaal van 1 miljard euro. Dezelfde periode vorig jaar ging maar 1 op 10 aankopen naar diensten door de zware klappen van de coronacrisis, maar de dienstensector lijkt stilaan terug op te staan.


De top 3 categorieën op basis van het aandeel van de online uitgaven binnen de totale uitgaven zien we geen verandering: ‘Vliegtickets en accommodatie (niet in pakket)’ voor deze categorie daalt het aandeel met 6 procentpunten vs. Q2 2020, maar ze blijft met een online aandeel van 85% op nummer 1 staan. Binnen de categorie die op de tweede plaats staat, ‘Tickets voor attracties en events’, werd 84% van de uitgaven online gedaan in dit tweede kwartaal. Voor de derde plaats, de categorie ‘Pakketreizen’ werd 64% van de uitgaven online besteed.


“Reizen, evenementen, attracties: het gewone leven kwam het voorbije kwartaal opnieuw wat meer op gang en dat merken we ook aan de online uitgaven van de Belg. De evenementen- en reissector leeft op en onze Market Monitor toont dat de Belg blijft vertrouwen hebben in de Belgische webshops”, stelt Sofie Geeroms. 


Belgen die tijdens het online shoppen toch nog twijfels hebben over de betrouwbaarheid van een webshop, raadt BeCommerce aan om de webshop in kwestie steeds te checken op een keursmerk. “Via een keurmerk kunnen consumenten zelf makkelijk verifiëren of een webshop veilig is of niet. De webshops die lid zijn van BeCommerce volgen de strenge Belgische en Europese wettelijke regels”, concludeert Sofie Geeroms. “In de ledenlijst van BeCommerce kan je alle webshops terugvinden met het BeCommerce Keursmerk."

Smartphone blijft aan populariteit winnen met dank aan impulsaankopen

De smartphone blijft aan populariteit winnen bij de Belg voor zijn online aankopen: een vierde van alle online aankopen gebeurden dan ook via de telefoon. De smartphone wordt wel nog steeds voornamelijk gebruikt voor goedkopere aankopen en de respondenten van de Market Monitor geven aan dat dit vooral gaat op impulsaankopen. De desktop en laptop worden daarentegen gebruikt voor de duurdere aankopen. De laptop blijft het populairste platform om online aankopen mee te doen, met 38% van alle online aankopen.


Bancontact blijft populairste betaalmiddel

Bancontact blijft het populairste betaalmiddel met meer dan de helft van de online shoppers die dit kwartaal Bancontact gebruikten. Dit komt overeen met 4 op 10 online uitgaven. De kredietkaart blijft nummer twee, goed voor bijna een derde van alle online uitgaven en de eerste keuze van de consument voor duurdere aankopen. Op nummer drie vinden we nog steeds PayPal, goed voor een tiende van de uitgaven online. 1 op 3 gebruikte minstens een keer PayPal het afgelopen kwartaal.