Persberichten_NL2 | BeCommerce

Persberichten

Persberichten 2023

Belg blijft massaal online kopen: 170 miljoen online aankopen goed voor 14,7 miljard euro in 2022

De meest recente resultaten van de BeCommerce Market Monitor* tonen aan dat er het voorbije jaar 22% meer online gekocht werd dan in 2021. 8,5 miljoen Belgen shopten in 2022 online.  Er werden in totaal 170 miljoen online aankopen genoteerd die een waarde van 14,7miljard euro vertegenwoordigen.

Lees meer

BeCommerce Market Monitor: Belg verkiest reizen boven luxeproducten

De Belg spendeert 3,6 miljard euro online in derde kwartaal 2023, goed voor een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar 
Lees meer

Persberichten 2022

BeCommerce start op vraag van federale overheid met keurmerk voor influencers: "Onze jongeren moeten beschermd worden tegen fraude op TikTok."

Brussel, 25 november 2022 – Vandaag op Black Friday, dé online koopjeshoogdag, kondigt BeCommerce een nieuw Trustmark voor online veiligheid aan. De laatste jaren is Black Friday jammer genoeg ook de online fraudehoogdag te noemen. Denk maar aan merken die vooraf de prijzen omhooghalen en dan 'valse kortingen' doorvoeren of aan misleidende advertenties. Daarom ontwikkelden BeCommerce en voormalig staatsecretaris van consumentenzaken Eva De Bleeker naast het bestaande BeCommerce Trustmark voor betrouwbare webwinkels samen een trustmark voor online advertenties  voor social influencers.   “Met de uitwerking van dit Trustmark zijn we een stap dichter bij een veilige internetomgeving voor de Belgische consument”, aldus Sofie Geeroms.

  Lees meer

BeCommerce Awards 2022: “Customer centricity van webshops beslissend in deze editie”

De Bijenkorf.be uitgeroepen tot beste webshop actief in België

Brussel, 20 oktober 2022 - Vanavond heeft BeCommerce, de Belgische federatie voor de e-commerce, voor de zeventiende keer de BeCommerce Awards uitgereikt aan de beste webshops die actief zijn in België. Grote winnaar onder de webwinkels die zich dit jaar inschreven, is luxe- en premium modewinkel De Bijenkorf.be, dat de prestigieuze BeCommerce Award 2022 in de wacht sleepte. 

  Lees meer

BeCommerce: “Handelaars hebben nood aan extra steun om hun e-commerce te professionaliseren, ook van de overheid”

Brussel, 11 oktober 2022 –  Belgische handelaars hebben (dringend) nood aan meer steun van de overheid om hun e-commerce activiteiten te professionaliseren. Dat zegt sectororganisatie BeCommerce, dat zelf al een eerste project op poten heeft gezet waarbij ze ondernemers advies geven – Ezyshop. Vooral handelaars die het tijdens de coronapandemie hard te verduren kregen en halsoverkop een webwinkel opstartten, kunnen nu alle extra hulp gebruiken om die webwinkel te professionaliseren. “Kleine ondernemingen willen e-commerce met open armen ontvangen, maar hebben extra (financiële) ondersteuning echt wel nodig om de stap naar een succesvolle webwinkel te zetten. Ook de overheid kan hiervoor meer inspanningen leveren”, luidt het.

  Lees meer

BeCommerce Payment Monitor: “Gebruik Smartphone voor e-commerce afgelopen 5 jaar verdubbeld”

Brussel, 29 september 2022 – De Belg spendeerde gedurende de eerste helft van 2022 7,22 miljard euro online, een stijging van 30% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld geeft de Belg 86,2 euro uit per online aankoop. De helft van die aankopen gebeuren nog steeds via Bancontact Online. Ook de kredietkaart blijft populair. Hoewel online shoppers de laptop nog steeds het vaakst gebruiken om online te betalen, is de smartphone als device voor online aankopen de afgelopen jaren verdubbeld in gebruik voor e-commerce. “Uit onze cijfers blijkt dat de Belg in het afgelopen half jaar 30% meer heeft uitgegeven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, aldus Managing Director van BeCommerce Sofie Geeroms. “We merken dat e-commerce ook in tijden van crisis groeit. Mensen zijn wellicht op zoek naar koopjes en die zijn online te vinden.”

  Lees meer

BeCommerce: “E-commerce in België groeit in tweede kwartaal van 2022 met 30%”

Brussel, 13 september 2022 – In het tweede kwartaal van 2022 gaf de Belg 3,5 miljard euro uit online, een stijging van 29% tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Vooral de dienstensector lijkt er weer bovenop te komen, met een stijging van 75 procent ten opzicht van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK in opdracht van BeCommerce, met de steun van de Nationale Loterij & FedEx. “We zijn terug naar de 50/50-verdeling tussen producten en diensten van voor de coronacrisis. Onze voorspellingen zijn uitgekomen: belevenissen blijven belangrijk voor de consument, ook in onzekere tijden”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

  Lees meer

Bijna 6000 nieuwe Belgische webshops op één jaar tijd

Belgisch e-commercelandschap groeit met 13 procent

Brussel, 30 augustus 2022 – Brussel, 30 augustus 2022 - Belgische ondernemers vinden steeds vaker de weg naar e-commerce. Op één jaar tijd kwamen er 5.985 nieuwe Belgische webshops bij. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door softwarebedrijf Inoopa in opdracht van BeCommerce. De meeste van de nieuwe webshops zijn winkels uit de winkelstraat die nu ook online verkopen. Vooral in de horeca is de groei opvallend. “We zien dat e-commerce nieuwe kansen biedt voor ondernemers: de verkoop kan aangevuld worden online om het de consument gemakkelijker te maken en horecabedrijven krijgen sinds corona de kans om ook online te gaan”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

  Lees meer

BeCommerce Market Monitor: reissector is opnieuw drijvende kracht achter e-commerce

Reis- en evenementensector terug van weggeweest

Brussel, 16 juni 2022 – De Belg spendeerde gedurende de eerste drie maanden van 2022 opnieuw een recordbedrag online. In post-coronatijden met een torenhoge inflatie door de oorlog in Oekraïne, spendeerde elke Belg gemiddeld 521 euro op drie maanden tijd. Vooral de online reis- en evenementensector maakte grote sprongen vooruit nadat ze twee jaar lang zware klappen kreeg door de coronacrisis. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek van BeCommerce, uitgevoerd door GfK met de steun van de Nationale Loterij & FedEx. Samen met de reizen, wint ook de kredietkaart opnieuw terrein. Het betaalmiddel blijft vooral populair voor grote bedragen en reizen. In totaal spendeerde de Belg 3,69 miljard euro gedurende het eerste kwartaal, goed voor een stijging van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

  Lees meer

“Lp’s, boeken en kranten beleven tweede leven dankzij e-commerce”

Steeds meer Belgische webwinkels veroveren plaats in BeCommerce Shopping 100 die beste 100 webwinkels actief op de Belgische markt oplijst

Brussel, 5 mei 2022 – Lp’s, boeken en kranten doen het steeds beter in de Belgische online markt. Dat blijkt uit de BeCommerce Shopping 100 die de beste 100 webwinkels actief op de Belgische markt oplijst. Twee achterliggende factoren beïnvloeden deze trends. Ten eerste is de shift te verklaren door de groeiende koopkracht van Gen Z. Ten tweede slagen kranten erin om hun groot bezoekersaantal te converteren in betalende lezers en shoppers. Belgische bedrijven worden steeds sterker in e-commerce en kunnen opboksen tegen grote, internationale webwinkels. “E-commerce wordt een belangrijk kanaal in de totale verkoop van fysieke winkels, in plaats van een apart gegeven”, aldus Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce.

  Lees meer

BeCommerce Market Monitor: Belg spendeerde in 2021 12,1 miljard euro in e-commerce

Sofie Geeroms: “E-commerce was redder in nood voor Belgische economie en consument”

Brussel, 24 maart 2022 – In 2021 besteedde de Belg 12,1 miljard euro aan e-commerce, een stijging van 18% in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. Een vijfde van de uitgaven die Belgen doen, gebeurde daarmee online. Toch kon de dienstensector zich het afgelopen jaar nog niet volledig herstellen. “We gaven in 2021 dan wel opnieuw meer uit aan tickets voor events, pretparken en vluchten, toch is er nog een lange weg af te leggen om het niveau van 2019 te halen. Desalniettemin zien wij hoopgevende cijfers voor 2022,”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

  Lees meer